Jumaat, 29 Oktober 2010

Kuala Lumpur



Salam,

Baru beberapa hari balek dari bandar dengan penuh popular dengan berada lama di jalan raya (Kuala Lumpur) setelah 1 minggu 2 hari kursus disana. Maaf kepada teman seperjuanganku(aizat) kerana tidak sempat ke jemputanmu. Badan ku tidak sihat sejurus pulang ke negeri bersejarah. Berada di sana semacam berada di negara luar maklumlah banyak jumpa mat saleh.:-)

Daripada renungan :

Hari-hari pergi ke tempat kursus melalui kawasan pub dan restaurant yang popular dan sesak pada malam hari. Sempat menjengah harga arak, RM 3.50 secawan yang terang-terang ditayangkan. Kembali mempersoalkan di minda, ni negara Islam ataupun bukan.

Harga memang cukup mahal dari segi makanan. Ekonomi semakin membangun, tetapi yang terus kaya, akan terus kaya, miskin akan terus miskin. 

Orang-orang yang bekerja dapat kelihatan dengan stail KL, tetapi itu tidak menjadi masalah, yang memusykilkan tidak nampak gaya hidup Islam dan Melayu terus nampak hilangnya. Yang ada budaya barat yang semakin membina di kalangan generasi muda.

1 minggu duduk di Bkt bintang, 2 hari lagi dekat KLCC, sempat pergi ke masjid asy-syakirin, subuh masih lengang seperti masjid-masjid yang lain. Bilakah pemuda-pemuda kita dapat memenuhkan masjid-masjid yang ada?? Adakah anda selalu ke masjid pada waktu subuh? jika tidak, mari sama-sama kita penuhkannya Mungkin susah untuk pergi, tapi saya yakin kita semua boleh, InsyaAllah 1 hari nanti masjid akan penuh..

"Sungguh beruntung orang-orang yang beriman, (iaitu) orang yang kusyuk dalam solatnya, dan orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tidak berguna" Surah Mu'minun : ayat 1-3

Bukan niat untuk memperburukkan orang di KL, xsemua sebegitu, ramai juga yang baik-baik. Tetapi sesuatu harus dilakukan kepada segelintir mereka, supaya acuan Islam kembali disemai di setiap sanubari kita semua. 

Ayuh marilah bersama-sama mengubah virus-virus yang dibawa Barat ke negara kita. Kekalkan jatidiri kita, tambahkan Iman dan Taqwa dalam diri masing-masing.

wassalam. 
   


1 ulasan:

  1. Kuala Lumpur senyumanmu...
    Dipagi ini...
    Sungguh bererti...
    Kerna cinta bersemi lagi...
    Setelah kemarau panjang...

    Terimakasey!!

    ehehe..insyaAllah, kite usaha ubah individu di KL ramai2 dulu..layarilah pembinakl.com

    BalasPadam