Isnin, 4 Oktober 2010

Kita akan kembali kepadaNYA

    Salam, rutin harian ku, cuba memenuhi tuntutan Ilahi ke rumah Tuhanku, pada setiap waktu solat fardhu yang telah ditetapkan kepadaku, tapi susah jugak untuk mendapat penuh dalam setiap waktu kita berjemaah, moga-moga Tuhan menetapkan dan menguatkan aku serta semua orang agar sentiasa istiqamah melakukan ibadat kepadaNYA.

    Ketika aku selesai menunaikan solat fardhu maghrib dan solat sunat, aku ternampak seorang lelaki berbaju berwarna pink berjalan hampir kepadaku sambil memandangku, tidak lama memberhentikan langkahnya berdekatan, dan lalu menunaikan solat sunat. Aku sungguh terkejut melihat wajah pakcik itu, yang agak lama aku tidak kelihatan.

    Riak wajahnya, menampakkan tanda keuzuran usia yang semakin lanjut. Lantas mengigatkan aku kepada riak wajah bekas Bilal Taman aku yang meninggal ketika usia yang ramai tidak menyangka dia akan kembali kepada Allah swt. Satu-satunya bekas bilal yang memberikan ku semangat agar terus mengamalkan amalan-amalan murni dek masalah yang melanda sekarang, yang begitu ramai anak muda tidak ke masjid.


"Dan setiap umat mempunyai ajal(batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun."(surah al-A'raf: ayat 34)

Semakin, hari, usia makin meningkat, yang semalam tidak akan kembali, semoga kita sentiasa diberikan kesihatan tubuh badan yang baik, dipanjangkan umur serta istiqamah melakukan ketaatan kepadaNYA dan mendapat mardhotillah daripada Yang Maha Esa.

1 ulasan:

  1. "aku ternampak seorang lelaki berbaju berjalan hampir kepadaku"

    lelaki berbaju apa hidhir? mcm ada perkataan tertgl je :)

    eh, nta xbg lg email nta pd ana la..

    BalasPadam