Sabtu, 30 April 2011

Menghargai... kita bakal dihargai..

Assalammualaikum wbt & salam sejahtera..

Kesibukan yang ada, membuat saya jarang untuk memulis. Maaf dipinta. Sedang cuba untuk memberikan masa yang terbaik untuk menulis/mengarang.

Mari kita renung seketika........ Berapa banyak kali kita menghargai orang dalam hidup kita sehari?? . percayakah kita, kita tidak hidup berseorang?, kita hidup memerlukan orang lain. Mereka yang sombong, bongkak, ujub sering merasakan merekalah yang hebat, tetapi tidakkah mereka fikir bahawa, mereka berjaya disebabkan oleh orang lain???? kita nak lulus exam, perlukan guru, kita nak beli kereta, perlukan salesman, kita nak naik bas, perlukan pemandu bas, kita nak rawat sakit, perlu jumpa doktor, hatta kalau renungkan diri kita yang kecil ini, kita memerlukan ayah dan ibu, untuk melahirkan kita dan yang paling besar, jika tidak Allah swt, kita tidak hidup di muka bumi ini. Alhamdulillah, kita insan terpilih.

    Bagaimana untuk menghargai orang lain? Banyak cara, antaranya berterima kasih, menolong orang itu jika kesusahan, merapatkan hubungan persaudaraan, & banyak lagi. Tapi awas, perlu juga mengikhlaskn diri, kerana ada juga yang berpura-pura menghargai, tetapi sebaliknya menyombong diri. Melihatlah sesuatu perkara itu hendaklah dengan pandangan mata hati bukannya duniawi.

Lihatlah dengan pandangan mata hati. bagaimana makcik-makcik yang sudah lanjut umurnya, masih mencari duit, dengan mencuci tandas kita yang sisa buangan kita??..




 Bagaimana orang pemungut sampah yang seharian membersihkan sampah kita, yang kita asyik membuat sampah???



Sesungguhnya kerja-kerja mereka lebih mulia, walaupun kerja yang dipandang oleh anak-anak muda sekarang ini sebagai "no standard", kerana mereka mencari yang halal berbanding mereka yang bergaji tinggi tapi rasuah & sebagainya.

Akhir sekali,

Menghargai.. kita akan merendah diri...
Menghargai.. supaya kita tidak menyombong diri..
Menghargai... kerana manusia suka dihargai...
Menghargai... kita akan sama-sama mencintai..
Menghargai... kerana kerana hidup bukan seorang diri..
Menghargai.. supaya kita suka memberi...
Menghargai... supaya Allah sentiasa diingati..
Menghargai.. kita bakal dihargai..

"Mahasuci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, Dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati & hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan dia Mahaperkasa, Maha pengampun" (Surah Al-Mulk: Ayat 1-2)

Yang baik datang daripada Allah,
Yang lemah datang daripada diri saya sendiri.
Moga kita sentiasa berada dalam RedhaNYA..
wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan